Bewegen is belangrijk. Zowel het opbouwen van conditie als het versterken van de spierkracht hebben een positieve invloed op uw welzijn. Voldoende beweging zal ervoor zorgen dat u fysiek en mentaal gezond op oude leeftijd zal zijn. U zal zich energieker voelen en langer in staat zijn tot het uitvoeren van alledaagse handelingen. Zie hieronder zeven beweegtips voor ouderen.

Tip 1: Doe dagelijkse, korte oefeningen


U kunt dagelijks korte oefeningen uitvoeren van zo’n vijf à zeven minuten. Dit lijkt niet veel, maar als u dit op regelmatige basis doet, heeft dat toch een groot effect. Er bestaan veel verschillende oefeningen. Kijk bijvoorbeeld eens op YouTube of schaf een poster of boekje aan waarop verschillende oefeningen zijn aangegeven. Ook op uw smartphone kunt u verschillende apps vinden met beweegtips voor ouderen.

Tip 2: Doe je huishoudelijke taken

U beweegt waarschijnlijk vaker dan u denkt. Afwassen, boodschappen doen, koken,… Dit zijn allemaal momenten waarop u in beweging bent, misschien zelfs zonder dat u het door heeft. Probeer huishoudelijke taken zolang mogelijk zelf te doen. Het zal er toe bijdragen dat u langer fysiek en mentaal gezond op oude leeftijd blijft, ook al lijkt het in eerste instantie niet zo veel effect te hebben.

Tip 3: Wandel

Wandelen is heel gezond. In de eerste plaats bent u aan het bewegen, maar daarnaast komt u ook nog eens in de frisse buitenlucht. Probeer een leuke wandelroute te zoeken en betrek er eventueel vrienden of familie bij.

Tip 4: Zoek sportactiviteiten in je omgeving

Yoga, tai chi, zwemmen, dans,… er zijn veel sportclubs die activiteiten op maat aanbieden. Het leuke hieraan is dat u ook nieuwe mensen leert kennen. Zo wordt sporten meteen een sociale activiteit. Misschien kan u sportclub u ook enkele beweegtips voor ouderen aanreiken.

Tip 5: Schaf een home-trainer aan

Fietsen is een gezonde vorm van beweging. Met een home-trainer kunt u starten en stoppen wanneer u wil. U kunt dan zelfs fietsen terwijl uw favoriete programma op tv opstaat. Voor u het beseft heeft u al snel enkele kilometers afgefietst.

Tip 6: Zet muziek op

Een van de leukste beweegtips voor ouderen is om wat vaker muziek op te zetten. Kies actieve nummers die u leuk vindt. Zonder dat u het beseft, zal u geneigd zijn meer te bewegen.

Tip 7: Werk in de tuin

Tuinieren is een leuke bezigheid waarmee u ook buitenkomt. Het lijkt niet meteen een actieve handeling, maar als u alles bij elkaar optelt, hebt u in totaal toch wel wat beweging gehad: telkens naar uw tuin wandelen, de zaadjes planten, het onderhouden van de planten, etc. Als u groenten of kruiden plant wordt het extra leuk om uit te kijken naar het moment waarop u deze mag opeten.